Szkolenie telemarketing zwykle zaczyna się od poznania specyfiki tej pracy. Nie zawsze bowiem telemarketing oznacza kontakt z trudnym klientem. Czasem są to zadania przyjemne i powodujące, że ludzie chcą rozmawiać, jak na przykład ankiety na zlecenie telewizji, aby opowiedzieć o swoich ulubionych programach telewizyjnych. Gorzej jest gdy chodzi o sprzedaż usług telewizyjnych, czy telefonii komórkowej. Jednak jeżeli mamy dobry kontakt z ludźmi i potrafimy się z nimi dogadać w każdej sytuacji, to ta praca jest dla nas.
Z pewnością osoby wycofane, niezbyt pewne siebie, nieśmiałe, ostrożne nie odnajdą się w telemarketingu, który wymaga od nas przejęcia inicjatywy, rozmowy z klientem, rozwiania jego wątpliwości. Szkolenie telemarketing pomaga zrozumieć meandry tej pracy, ale nie znaczy to, że może ją podjąć każdy, bo szkolenie tylko wyjaśnia jak to dokładnie działa, a nie może w krótkim czasie wpłynąć na naszą osobowość i cechy naszego charakteru. Jest to praca trudna, angażująca i wymagająca ciągłych rozmów przez telefon – jeśli tego nie lubimy, to na pewno szybko się do niej zniechęcimy.